↑ Top
#

MASZ Ultrafutó Bizottság

A Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) Ultrafutó Bizottsága a MASZ alapszabálya alapján működő állandó szakmai bizottság, amely az ultrafutás szakágával kapcsolatos sportszakmai kérdések megoldására, koordinálására jött létre. Feladatait a MASZ Szervezeti és Működési Szabályzata (SZMSZ) 14. § (4) bekezdése alapján végzi.
forrás: atletikamagazin.wordpress.hu

 

A bizottság tevékenysége során a MASZ Versenyszabályzatában foglalt előírásokat követi. E szabályzat XII. fejezete részletesen tárgyalja az ultrafutó versenyekre vonatkozó speciális szabályokat, beleértve a versenyszámok meghatározását, az országos bajnokságok szervezésének módját, valamint a versenyrendezés feltételeit.
forrás: atletika.hu

 

A MASZ Ultrafutó Bizottsága évente pályázatot ír ki a következő évi ultrafutó országos bajnokságok rendezésére a MASZ tagszervezetei számára. A pályázati kiírásban meghatározott ultrafutó versenyszámok közé tartozik legalább az 50 km, 100 km és 24 órás utcai ultrafutó verseny. A bizottság felelős a pályázatok elbírálásáért és a versenyek szervezésének koordinálásáért.

 

A MASZ UB UltraFutókOldala a Facebook-on: facebook.com

az oldal témakörei:

• A MASZ Ultrafutó Bizottságára vonatkozó szabályok

• A MASZ UB-re vonatkozó szabályok A MAGYAR ATLÉTIKAI SZÖVETSÉG SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA alapján

• Egy harmadik, az ultrafutó bizottságra vonatkozó dokumentum, ami az atletika.hu oldalról sem elérhető

• Kik a MASZ UB jelenlegi és korábbi elnökei, tagjai?

• Hogyan választják meg a MASZ UB elnökét és tagjait?

• Mennyi pénzből gazdálkodik a MASZ UB?

• Az IAU-tól milyen támogatás érkezik a MASZ, vagy a MASZ UB felé?

• Az IAU-tól a világversenyekre milyen támogatás érkezik?

A MASZ Ultrafutó Bizottságára vonatkozó szabályok

A Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) Szervezeti és Működési Szabályzata (SZMSZ) értelmében a MASZ állandó szakmai bizottságai közé tartozik az Ultrafutó Bizottság is. Ezek a bizottságok a szakágakat érintő sportszakmai kérdések megoldására, koordinálására létrehozott véleményezési, javaslattételi és szervezési jogkörrel rendelkező szervezetek. Feladataikat az SZMSZ 14. § (4) bekezdése alapján végzik, és az SZMSZ 11. §-ban meghatározott Versenybírói Testülettel közösen szervezik a szakági országos versenyeket.
forrás: atletikamagazin.wordpress.hu

 

Az Ultrafutó Bizottság a MASZ elnöksége által elfogadott ügyrend szerint működik, de a mindennapi tevékenységét önállóan végzi, az önkormányzatiság elvét követve. A MASZ központi irodája nem avatkozik bele napi szinten a bizottságok munkájába.

A bizottság tevékenységei közé tartozik az ultrafutó versenyek szervezése, a versenynaptár összeállítása, valamint a sportág népszerűsítése és fejlesztése Magyarországon.

 

A MASZ UB-re vonatkozó szabályok A MAGYAR ATLÉTIKAI SZÖVETSÉG VERSENYSZABÁLYZATÁBAN:

 

III. 3. § A SZÖVETSÉG ÁLLANDÓ SZAKMAI BIZOTTSÁGAI ÉS A REGIONÁLIS IGAZGATÓSÁGOK (1) Az alapszabály 31.§ (2) bekezdése szerint a MASZ állandó szakmai bizottságai a hegyi- és terepfutó bizottság; az ultrafutó bizottság és a szenior atléták bizottsága. E bizottságok a szakágakat érintő sportszakmai kérdések megoldására, koordinálására az elnökség által létrehozott véleményezési, javaslattételi és szervezési joggal rendelkező szervezetek. Feladatukat a Szervezeti és Működési Szabályzat (továbbiakban: SZMSZ) 14.§ (4) bekezdése alapján végzik. Az SZMSZ 14. § (4) bekezdése szerinti szakági országos versenyek megszervezését, az SZMSZ 11. § - ban írt Versenybírói Testülettel közösen végzik.

forrás: atletikamagazin.wordpress.com – 4. oldal

 

A MASZ UB-re vonatkozó szabályok A MAGYAR ATLÉTIKAI SZÖVETSÉG SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA alapján

10/C. §
MASZ Ultrafutó Bizottsága

 

• A MASZ Ultrafutó Bizottsága az ultrafutás szakágat érintő sportszakmai kérdések megoldására, koordinálására véleményezési, javaslattételi és szervezési joggal rendelkező szakmai bizottság.
• A MASZ Ultrafutó Bizottságának létszáma 5 fő. A tagok megválasztásának szabályai az alábbiak:
a) Három fő bizottsági tagot és a bizottság elnökét a ultrafutás versenyrendszerben résztvevő sportszervezetek jogosultak az adott olimpiai ciklust követő év január 1-je és május 1-je közötti időszakban megválasztani a tisztújító gyűlésen azzal, hogy csak a MASZ tagszervezet rendelkezik szavazati joggal, amely az ultrafutó versenyrendszerben legalább két éve résztvevő, azaz versenyengedélyt kiváltó és legalább egy versenyen el is induló MASZ tagszervezetek egy-egy képviselője rendelkezik szavazati joggal. A tisztségviselők megválasztásához az érvényesen megtartásra kerülő közgyűlésen szavazati joggal résztvevő tagszervezeti képviselők több mint felének a szavazata szükséges.
b) Egy fő szakmai bizottsági tagot a MASZ elnöksége delegál az elnökség tagjai közül. Az elnökségből delegált bizottsági tag képviseli a bizottság érdekeit a MASZ elnökségének ülésein.
c) Az Ultrafutó Bizottság tagjainak mandátuma a megválasztásuktól, illetve delegálásuktól az adott olimpiai ciklust követő év május 31. napjáig szól. A MASZ Ultrafutó Bizottságának hatásköre: ellátja az ultrafutó szakág érdekképviseletét,
b) elősegíti az ultrafutók sportjának működését, 8
c) javaslatot tesz a versenyszabályzat szakmai bizottságot érintő tartalmára, és együttműködik annak betartásában,
d) elősegíti az ultrafutó országos bajnokságok szervezését,
e) elősegíti az ultrafutó versenyek megszervezését,
e) részt vesz a szakági világversenyekre való delegálás rendjének kialakításában,
g) a szakági versenyrendszerben résztvevő sportszervezetekkel együttműködve részt vesz a szakági versenynaptár összeállításában,
h) intézi a szakági tagszervezetek azon vitás ügyeit, amelyek nem tartoznak a MASZ elnöksége vagy más szerv kizárólagos hatáskörébe,
f) elősegíti a szakághoz tartozó sportolók világversenyen történő indulásához szükséges feltételek biztosítását,
g) figyelemmel kíséri a szakág tervében meghatározottak végrehajtását, javaslatot tesz a szakmai feladatok végrehajtását illetően,
k) naprakészen vezeti a szakág versenyzőinek, eredményeinek nyilvántartását,
h) javaslatot tesz az Ultrafutó Bizottság éves költségvetésére, dönt a rendelkezésére álló pénzügyi források felhasználásáról,
i) együttműködik a Szövetség illetékes szerveivel l az edző- és szakemberképzés elősegítésében;
j) elősegíti a szakágat érintő szponzorálási szerződések létrejöttét. (4) (1) (2) (3) A MASZ Ultrafutó Bizottság működésére vonatkozó részletszabályokat a működési rendje határozza meg, melyet az Elnökség hagy jóvá.

forrás:  atletika.hu - 8. oldal

Egy harmadik, az ultrafutó bizottságra vonatkozó dokumentum, ami az atletika.hu oldalról nem elérhető:

MASZ Ultrafutó szakmai bizottság működési rend

Kik a MASZ UB jelenlegi és korábbi elnökei, tagjai?


img

Molnár Tamás
elnök

img

Baráth Gabriella
tag

img

Kiss Zoltán
tag

img

Knipl István
tag

A MASZ Ultrafutó Bizottságának korábbi tagjai

megválasztás elnök tagok MASZ delegált
2023.12.04. Molnár Tamás Kiss Zoltán
Tóth Szabolcs
Knipl István
2021.03.07. Dr. Gál Tibor Baranyai Máté
Kohári Szabolcs
Lengyel András
Knipl István
Molnár Tamás Bárdos Barnabás
Lukács Albert
Weinber Ferenc

Hogyan választják meg a MASZ UB elnökét és tagjait?

A MASZ SZMSZ választásra vonatkozó tételei – 7. oldal

10. §
A MASZ Szakmai Bizottságai

 

(1) Az Alapszabály 29. § (1) bekezdése értelmében a MASZ elnöksége egyes szakfeladatok ellátására bizottságokat, testületeket (a továbbiakban: szakmai bizottság) hozhat létre, illetve szüntethet meg. A szakmai bizottságok működésének részletszabályait a szakmai testület ügyrendben határozhatja meg, amelyet a MASZ elnöksége hagy jóvá.
(2) A szakmai bizottság saját hatáskörében határozatot hozhat. A szakmai bizottság határozata jogszabállyal, a küldöttgyűlés határozatával és az elnökség határozatával, illetve a MASZ szabályzataival nem lehet ellentétes.
(3) A szakmai bizottság létszámát az SZMSZ-ben kell meghatározni. A szakmai bizottság elnökének és tagjainak megválasztására vonatkozó szabályok az alábbiak:
a) Az egyes szakmai bizottság tagjainak megválasztásának részletszabályait az SZMSZ-ben határozza meg minden szakmai bizottság vonatkozásában.
b) A szakmai bizottság tagjának tisztsége megszűnik:
i. határozott időtartam lejártával
ii. lemondással
iii. visszahívással
iv. elhalálozással.
c) A szakmai bizottság tagja tisztségéről a MASZ elnökségéhez címzett írásbeli nyilatkozatottal bármikor, indokolás nélkül lemondhat. A szakmai bizottság tagját, illetve az elnökét a MASZ elnöksége bármikor, indokolás nélkül visszahívhatja. A lemondás, illetve visszahívás – amennyiben a nyilatkozatból más nem tűnik ki – a nyilatkozat címzett általi kézhezvételével válik hatályossá.
d) A szakmai bizottság tagjának mandátuma a négyéves határozott időtartam lejárta előtt megszűnik és helyette új tag kerül megválasztásra, úgy ezen tag mandátuma addig tart, mint azon tag mandátuma, akinek megbízatása a határozott idő lejárta előtt megszűnt.
e) Amennyiben a szakmai bizottság tagságának létszáma határozatképesség alá csökken, a tisztségviselők választása érdekében a szakmai bizottság elnöke, annak hiányában a szakmai bizottság bármely tagja vagy a MASZ Elnökségének bármely tagja (ideértve az elnököt is) köteles a szükséges intézkedést megtenni, a szakmai bizottság működésének helyreállítása érdekében.
Az SZMSZ 8. oldalának MASZ UB választására vonatkozó kivonata:
a. Három fő bizottsági tagot és a bizottság elnökét a ultrafutás versenyrendszerben résztvevő sportszervezetek jogosultak az adott olimpiai ciklust követő év január 1-je és május 1-je közötti időszakban megválasztani a tisztújító gyűlésen azzal, hogy csak a MASZ tagszervezet rendelkezik szavazati joggal, amely az ultrafutó versenyrendszerben legalább két éve résztvevő, azaz versenyengedélyt kiváltó és legalább egy versenyen el is induló MASZ tagszervezetek egy-egy képviselője rendelkezik szavazati joggal. A tisztségviselők megválasztásához az érvényesen megtartásra kerülő közgyűlésen szavazati joggal résztvevő tagszervezeti képviselők több mint felének a szavazata szükséges.
b. Egy fő szakmai bizottsági tagot a MASZ elnöksége delegál az elnökség tagjai közül. Az elnökségből delegált bizottsági tag képviseli a bizottság érdekeit a MASZ elnökségének ülésein.



Mennyi pénzből gazdálkodik a MASZ UB?


A MASZ minden naptári évre 1.000.000 Ft-ot ad az ultrafutásra.


Mire van ez a pénz:
• legalább 3 magyar bajnoki futam (50 km, 100 km, 24 óra), illetve az egyéb, nem WA távú verseny megrendezése
• a magyar válogatott az évi 1-2 világversenyre való utazásának a költségei
• egyéb ultrafutással kapcsolatos költségek (díjátadó, oklevelek, közösségi média hirdetések stb.)
• az IAU felé való tagdíj (2025-ben 200€) kifizetése - ezt az összeget a MASZ 2024-ben átvállalta
• egyéb érdekképviselete a magyarországi 6000+ ultrafutás iránt érdeklődőnek és ebből 194 MASZ-nál igazolt ultrafutó atlétának

Az IAU-tól milyen támogatás érkezik a MASZ, vagy a MASZ UB felé?

Az IAU-tól nem érkezik támogatás, ellenben a MASZ/MASZ UB fizet éves tagdíjat (2025-ben 200 €) az IAU felé.


Az IAU-tól a világversenyekre milyen támogatás érkezik?

Ez a Travel Grant rendszer, ami egy olyan, előre nem kiszámítható nagyságú összeg, amit a világversenyek költségei esetén az adott ország atlétikai szervezete, Magyarországon az éves kerete terhére a MASZ UB előfinanszíroz és a verseny után ennek bizonyos részét az AIU visszautalja. Az előfinanszírozás a szállás, étkezés és egyéb versenyhelyszíni költségekre vonatkozik.
forrás: IAU

A fenti Travel Grant a 2024-es indiai 100 km-es VB kapcsán:
előfinanszírozás: 2300 € - az IAU által megjelölt szállás és étkezés költsége
beérkezett Travel Grant: 165 € - azaz a MASZ UB ezen a versenyen 2135€-t veszített úgy, hogy A szintű versenyző támogatását kapta meg a versenyre az IAU-tól.

- az, hogy az utazók versenyzők és kísérőik (privát támogatásból, vagy saját pénzből) maguk állták a verseny költségeit eredményezte azt, hogy a 2024-es évben is maradt felhasználatlan összeg a MASZ UB éves keretéből. Az viszont látszik, hogy az IAU Travel Grant rendszerére nem lehet úgy tekinteni, mint egy jól kalkulálható és a költségek jelentős hányadát lefedő tételre. A fenti 2024-es 2300 €-s példa csak a helyi költség (szállás, étkezés) fedezete volt és ehhez jött még az utazás, vízum, esetleges biztosítás, oltások stb. költsége.
Az egyetlen számottevő IAU támogatás az az, hogy az A szintű versenyzőknek nem kell nevezési díjat fizetni. Viszont, ha ugyanez a versenyző a Masters kategóriában is szeretné magát megmérettetni, az egy másik költség, amit a versenyzőnek a World Masters Athletics felé kell rendezni.

img

Összefoglalás

Az Ultrafutó Bizottságra vonatkozó MASZ szabályok - legalább - 3 különböző dokumentumban vannak.  Ezek közül csak kettő nyilvános a MASZ oldalán.
A dokumentumok nem teljesen ugyanazt a szöveget tartalmazzák, ami nagyon megnehezíti, némely esetben el is lehetetleníti a működést.
Nincs pontosan meghatározva a MASZ UB feladat- és jogköre. A MASZ UB nem rendelkezhet a MASZ által biztosított éves támogatás felhasználásáról, csupán javaslatot tehet rá.
A MASZ weboldala és az atlétákat nyilvántartó MIR rendszer is hiányosan működik.
A korábbi MASZUB tagjairól és működéséről semmilyen információ nincs a MASZ oldalán.

*a képen a 2024-es év MASZ UB díjátadójának díjazottjai és az átadón megjelent legendás ultrafutó atléták láthatóak